De digitale transformatie in Nederland vraagt om betrouwbare, snelle en toekomstbestendige wifi. Daarom ondertekende Wentzo, samen met toonaangevende technologiebedrijven als HPE, Broadcom, Meta, Amazon, Apple, Intel, Cisco, NXP en de Wi-Fi Alliance, een gezamenlijke brief richting minister Karremans. Ons pleidooi: maak minimaal 320 MHz extra beschikbaar in de upper 6 GHz-band voor wifi.
Waarom is dit belangrijk?
De vraag naar bandbreedte groeit exponentieel door ontwikkelingen als kunstmatige intelligentie, virtual reality in het onderwijs, slimme IoT-oplossingen in de zorg en betrouwbare Voice over WiFi (VoWiFi) in moderne gebouwen. De bestaande 2,4 GHz-band is overbelast en de 5 GHz-band kent beperkingen door o.a. DFS. Zonder extra spectrum ontstaat hierdoor congestie, vooral in drukke netwerken. De “laatste meter” van de glasvezelverbinding tot aan de gebruiker is vrijwel altijd draadloos via wifi. Zonder voldoende spectrum loopt de gebruikerservaring gevaar en komt innovatie in het geding.
Praktijkvoorbeelden uit ons netwerk
Om het belang van het extra spectrum voor wifi te bepleiten vond er donderdag 23 oktober een overleg plaats op het ministerie van Economische Zaken. Naast de hierboven genoemde technologiebedrijven en onderwijs ICT-coöperatie SURF, was ook Wentzo uitgenodigd. Onze technisch directeur Bert Enserink was aanwezig en deelde een aantal klantpraktijkcases, zoals de migratie naar 6 GHz bij grote onderwijsinstellingen en de groeiende vraag naar bandbreedte door VR, AI en IoT.
Wifi 6 GHz feiten & cijfers
- 807 miljoen 6 GHz wifi-apparaten wereldwijd (+66% t.o.v. 2023)
- 5.000 compatibele modellen op de markt
- €637 miljard economische waarde voor Europa
- 44% van het wifi-verkeer op grote Europese events verloopt via 6 GHz (HPE Juniper Networking)
- 2,8 miljard wifi-apparaten maken in 2028 gebruik van de 6 GHz-band
Internationale ontwikkelingen wifi 6 GHz
Internationaal loopt Nederland achter: de Global System for Mobile Communications Association (GSMA) verwacht dat mobiele apparatuur voor de 6 GHz-band pas vanaf 2029 beschikbaar is, terwijl er nu al duizenden wifi-apparaten zijn die deze frequentie ondersteunen. In Europa pleiten universiteiten, retailers en organisatoren van grote evenementen voor vergunningvrije toegang tot de 6 GHz-band. Tegelijkertijd onderzoekt de Radio Spectrum Policy Group (RSPG) een gedeeld gebruik van deze band. Wentzo steunt een pragmatische aanpak waarbij wifi toegang krijgt tot minimaal 320 MHz, zodat Nederland blijft profiteren van digitale innovatie.
Blijf op de hoogte
Bij Wentzo volgen we de ontwikkelingen rondom de 6 GHz-band op de voet. Zodra het ministerie van Economische Zaken hierin een besluit neemt, informeren we je hierover.
